Home Duurzaam Consumeren Biologisch groeit flink in stagnerende foodmarkt

Biologisch groeit flink in stagnerende foodmarkt

Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij wéér meer biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Vooral supermarkten deden goede zaken.

In totaal is door de consument in 2010 voor 752,1 miljoen euro aan biologisch voedsel gekocht, 87 miljoen euro meer dan in 2009. Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor 21,9% van de bestedingen. Daarna volgen zuivel met 17,1% en vlees/vleeswaren met 14,9%.

De grootste groei heeft zich voorgedaan bij zuivel. Daar is vorig jaar Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar Boerenland-producten en is Arla op de Nederlandse markt verschenen. Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5%. Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel: 7,2% van alle verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden kippen.

Belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten is de supermarkt. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3% zijn weg naar de consument via de supermarkt. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8%.

Natuurvoedingswinkels groeiden 4,1%, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten, maar de kleinere, oudere winkels de groei zagen stagneren. De speciaalzaken - natuurvoedingswinkels en biologische slagers - hadden in 2010 een marktaandeel van 35,3%. De out of home sector, waaronder alle consumpties buitenshuis vallen, zoals catering, horeca en verzorging, heeft een aandeel van 12,3% in de omzet. De groei bedroeg hier 21,5%.

De 'overige kanalen', waaronder bijv. boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels vallen, groeiden 13,1%. Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1%.

De Bio-monitor 2010 is onderdeel van de Monitor Duurzaam Voedsel. In deze monitor zijn de consumentenbestedingen gebundeld aan producten met een of meerdere bovenwettelijke duurzaamheidskeur- of kenmerken, zoals bijv. Max Havelaar of relatief diervriendelijke concepten als Beter leven of Label Rouge. Biologische voeding maakt ongeveer de helft uit van de totale omzet aan duurzame voeding. De MDV is opgesteld door het LEI, onderdeel van Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van EL&I.

 

AddThis Social Bookmark Button

"For Your Taste Only", de eerste 100% BIOLOGISCHE KAASZAAK van Nederland vindt u in Amsterdam in de Maasstraat 118
For Your Taste Only heeft ruim 150 soorten biologische kaas in haar assortiment.

Bij ons kunt u ook terecht voor uw relatie- en kerstgeschenken. We hebben zo'n twintig verschillende geschenkpaketten samengesteld, waaronder een aantal wijn-kaaspakketten en bier-kaaspakketten.

For Your Taste Only is in de wijnwinkel van By the Grape Winery gevestigd als shop-in-shop. Niels Wallin, de initiatiefnemer van FYTO, merkt dat de klanten enthousiast zijn over de unieke combinatie.

www.foryourtasteonly.nl


Klein Profijt is ideaal voor noordse woelmuizen

Het Deltanatuurgebied Klein Profijt is één van de laatste zoetwatergetijdengebieden die vroeger langs de Oude Maas veelvuldig voorkwamen. De kreken in het gebied waren dichtgeslibd.

Lees meer...

Energiezuinig verbouwen extra aantrekkelijk gemaakt door overheid. Het aan brengen van energiezuinige verbouwingen is aantrekkelijker geworden door financiële steun van de overheid. Het bedrijf dat isolatie aanbrengt aan het dak, de gevel of de vloer mag een laag btw-tarief rekenen. Isolatieglas is te koop met subsidie.

www.subsidiewoningisolatie.nl
www.subsidiegevelisolatie.nl
www.subsidiedakisolatie.nl
www.subsidievloerisolatie.nl
www.subsidiedubbelglas.nl

Bekijk deze site op uw mobiele telefoon.
Gebruik de QR-Code.
Of surf naar: http://m.duurzaamverder.nl
buyanessaysonline.com