Home Duurzaam Ondernemen Stem nu voor “beste greenwash campagne”

Stem nu voor “beste greenwash campagne”

Hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst Morgen roept alle studenten van Nederland op om hun stem uit te brengen voor de Groene Zeepbel. Op zaterdag 26 juni 2010 wordt de Groene Zeepbel uitgereikt aan de “beste greenwash campagne”. Oftewel, aan het bedrijf dat zichzelf in de media als groen profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering. Op www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel kunnen studenten hun stem uitbrengen.

Het bestuur van Morgen heeft op basis van kritische rapporten van onder andere Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Milieudefensie vijf bedrijven genomineerd die in aanmerking komen voor de Groene Zeepbel: Shell, Nuon, Aegon, Albert Heijn en BP. Elk van deze bedrijven zondigt zich in meer of mindere mate aan greenwashing en meet zichzelf aldus een groener imago toe dan de praktijk laat zien.

Groen zijn is helemaal van nu en daar spelen bedrijven graag op in door zichzelf als duurzaam te profileren. De consument wordt steeds bewuster en kritischer als het gaat om de producten die zij koopt, de verzekering die zij afsluit en de manier waarop zij haar huis verwarmt. Een positieve tendens die helaas ook een keerzijde heeft. Marketingcampagnes van bedrijven worden steeds vernuftiger om de consument voor zich te winnen. Zo worden bijvoorbeeld suggestieve afbeeldingen in advertenties gebruikt om de consument van een groene bedrijfsvoering te overtuigen, zelfbedachte duurzame keurmerken aan producten gekoppeld of relevante informatie achterwege gelaten die behaalde milieuwinst teniet doet.

Morgen stelt met deze award op een ludieke manier de kwalijke praktijk van greenwashing aan de kaak.  “De Groene Zeepbel moet worden gezien als een aanmoediging voor bedrijven om hun praktijken te beteren, of in ieder geval om de consumenten eerlijk te informeren over de gehanteerde bedrijfsvoering”, aldus Taco Nijssen, voorzitter van Morgen. “Want de consument heeft recht op eerlijke informatie”.

Op zaterdag 26 juni reikt Morgen de Groene Zeepbel uit aan de “beste greenwash campagne” tijdens de Inspiration Days in Eindhoven. Tevens wordt er een prikkelend debat georganiseerd over het fenomeen greenwashing. Het is de tweede keer dat Morgen de Groene Zeepbel uitreikt. In 2008 ging de prijs voor de beste greenwash campagne naar E.ON voor haar zogenaamde “schone kolencentrale”.  

 

AddThis Social Bookmark Button

Gerelateerde artikelen

"For Your Taste Only", de eerste 100% BIOLOGISCHE KAASZAAK van Nederland vindt u in Amsterdam in de Maasstraat 118
For Your Taste Only heeft ruim 150 soorten biologische kaas in haar assortiment.

Bij ons kunt u ook terecht voor uw relatie- en kerstgeschenken. We hebben zo'n twintig verschillende geschenkpaketten samengesteld, waaronder een aantal wijn-kaaspakketten en bier-kaaspakketten.

For Your Taste Only is in de wijnwinkel van By the Grape Winery gevestigd als shop-in-shop. Niels Wallin, de initiatiefnemer van FYTO, merkt dat de klanten enthousiast zijn over de unieke combinatie.

www.foryourtasteonly.nl


'Naar een rijke Waddenzee'

Minister Verburg geeft startschot programma 'Naar een rijke Waddenzee'. Op donderdag 4 maart geeft minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in Harlingen opdracht tot uitvoering van het programma 'Naar een rijke Waddenzee'.

Lees meer...

Energiezuinig verbouwen extra aantrekkelijk gemaakt door overheid. Het aan brengen van energiezuinige verbouwingen is aantrekkelijker geworden door financiële steun van de overheid. Het bedrijf dat isolatie aanbrengt aan het dak, de gevel of de vloer mag een laag btw-tarief rekenen. Isolatieglas is te koop met subsidie.

www.subsidiewoningisolatie.nl
www.subsidiegevelisolatie.nl
www.subsidiedakisolatie.nl
www.subsidievloerisolatie.nl
www.subsidiedubbelglas.nl

Bekijk deze site op uw mobiele telefoon.
Gebruik de QR-Code.
Of surf naar: http://m.duurzaamverder.nl
buyanessaysonline.com