Home Duurzaam Overige 'Voedselbalans' peilt duurzaam denken en doen

'Voedselbalans' peilt duurzaam denken en doen

In opdracht van het ministerie van Economische zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I) meet een consortium onder leiding van Wageningen University & Research centre hoe consumenten denken over duurzaam voedsel en hoe zij dat vertalen naar de aankoop van duurzame producten. Daarnaast peilt het consortium hoe de aanbieders van voedsel - supermarkten, catering, horeca en levensmiddelenfabrikanten -  duurzame consumptie stimuleren. Dit wordt periodiek gepubliceerd in de Voedselbalans, zodat trends zichtbaar worden in de beleving en het gedrag van consumenten en van de aanbieders van voedsel.

Sleutelrol voor de consument

Het ministerie van EL&I zet in op verduurzaming van ons voedselsysteem, waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens en dier. De consument speelt hierbij een sleutelrol. Daarom is het belangrijk om te weten hoe de consument over voedsel denkt. De Voedselbalans brengt dit in beeld en laat ook zien welke keuzes de consument maakt. Zo wordt duidelijk welke factoren het denken en doen van consumenten beïnvloeden.

De inzet van bedrijven

De keuze van de consument wordt sterk bepaald door de aanbieders van voedsel. Als er geen duurzaam geproduceerd voedsel in de winkel ligt, kun je het ook niet kopen. En ook: als aanbieders actief inzetten op promotieacties van duurzaam voedsel wordt het de consument makkelijker gemaakt. Daarom worden ook de bedrijven tegen het licht gehouden die voedingsmiddelen verkopen. Het gaat hierbij zowel om supermarkten, levensmiddelenfabrikanten van A-merken als om cateraars en horecabedrijven. Gemeten wordt hoe aanbieders over duurzaamheid denken en wat ze doen om consumenten te stimuleren om meer duurzaam geproduceerd voedsel te kopen.

Bijstellen van beleid

De Voedselbalans zal een beeld geven dat kan dienen als basis voor het bijstellen van het overheidsbeleid voor verduurzaming van het voedselsysteem. Ook kan het een inspiratiebron zijn voor het handelen van marktpartijen. De eerste resultaten van de Voedselbalans worden verwacht in het voorjaar van 2011

Bron: LEI

 

AddThis Social Bookmark Button

"For Your Taste Only", de eerste 100% BIOLOGISCHE KAASZAAK van Nederland vindt u in Amsterdam in de Maasstraat 118
For Your Taste Only heeft ruim 150 soorten biologische kaas in haar assortiment.

Bij ons kunt u ook terecht voor uw relatie- en kerstgeschenken. We hebben zo'n twintig verschillende geschenkpaketten samengesteld, waaronder een aantal wijn-kaaspakketten en bier-kaaspakketten.

For Your Taste Only is in de wijnwinkel van By the Grape Winery gevestigd als shop-in-shop. Niels Wallin, de initiatiefnemer van FYTO, merkt dat de klanten enthousiast zijn over de unieke combinatie.

www.foryourtasteonly.nl


Zweedse korhoenders naar Nederland

APS: Zweedse korhoenders moeten Nederlands icoon voor uitsterven behoeden. Het gaat slecht met de laatste populatie wilde korhoenders in Nederland. Een nieuw onderzoeksrapport van Alterra toont aan dat de populatie op de Sallandse Heuvelrug wellicht nog te redden is door het bijplaatsen van wilde korhoenders.

Lees meer...

Energiezuinig verbouwen extra aantrekkelijk gemaakt door overheid. Het aan brengen van energiezuinige verbouwingen is aantrekkelijker geworden door financiële steun van de overheid. Het bedrijf dat isolatie aanbrengt aan het dak, de gevel of de vloer mag een laag btw-tarief rekenen. Isolatieglas is te koop met subsidie.

www.subsidiewoningisolatie.nl
www.subsidiegevelisolatie.nl
www.subsidiedakisolatie.nl
www.subsidievloerisolatie.nl
www.subsidiedubbelglas.nl

Bekijk deze site op uw mobiele telefoon.
Gebruik de QR-Code.
Of surf naar: http://m.duurzaamverder.nl
buyanessaysonline.com