Home Planeet aarde Natuur Pieperpad wordt Bijenpad

Pieperpad wordt Bijenpad

Het Pieperpad, een 1000 kilometer lange fietsroute langs biologische boerderijen van Friesland tot Zeeland, wordt vanaf vandaag tijdelijk omgetoverd tot Bijenpad. De nationale campagne 'Bijen houden van bio' deelt duizenden zakjes bij-vriendelijk bloemzaad uit om het Pieperpad deze zomer te transformeren tot bijenparadijs. Omdat de route al biologisch is, zijn de omstandigheden optimaal. Iedereen die zin heeft om mee te fietsen en te zaaien, kan op www.bijenpad.nl een routeboekje met zakjes bloemenzaad aanvragen.

“Wauw, @natureandmore deelt 400.000 zakjes bloemenzaad gratis uit om een #bijenpad te zaaien door NL!” twitterde Greenpeace afgelopen vrijdag. Dankzij de aandacht van Greenpeace stromen de aanvragen voor zaadjes al binnen van alle kanten: schoolkinderen, biologen en fietsliefhebbers. Het doel van de nationale campagne 'Bijen houden van bio', die op 22 april jl van start ging, is om de bijenstand te verbeteren en te wijzen op de positieve rol die biologische, pesticidenvrije landbouw hierbij kan spelen.

Bijen spelen een cruciale rol in onze voedselvoorziening, omdat zij zorgen voor de bestuiving van talloze soorten groenten en fruit. In de afgelopen jaren is er een onrustbarende bijensterfte in Nederland. Volgens veel wetenschappers spelen pesticiden (neonicotinen) hierbij een belangrijke rol. in de biologische landbouw wordt zoveel mogelijk samengewerkt met de natuur, zonder chemische kunstgrepen. Hierdoor ontstaat een betere leefomgeving voor bijen en andere bestuivers. Met de bloemzaadjes kan iedereen zelf meteen aan de slag om de bijen te helpen.

De nationale campagne 'Bijen houden van bio' is een initiatief van Nature & More, Bionext, De Bijenstichting en De Bolster.