Home Planeet aarde Natuur Rog met uitsterven bedreigd door foute naamgeving

Rog met uitsterven bedreigd door foute naamgeving

Een Europese roggensoort is met uitsterven bedreigd omdat het dier tientallen jaren met een andere soort is verward. Hierdoor wordt de rog al jarenlang overbevist. Dat blijkt uit een Frans onderzoek waarvan de resultaten deze week zijn gepubliceerd.

Twee verschillende roggensoorten zijn met elkaar verward en kregen beide de naam Dipturus batis, zo meldt het Franse Muséum national d'histoire naturelle. Een team wetenschappers van het zeebiologisch onderzoekscentrum in het Franse Concarneau ontdekte de vergissing. Moleculaire en anatomische analyses en onderzoek naar de levenswijze van de dieren toonden aan dat achter de noemer Dipturus batis twee roggensoorten schuilgaan.

De soorten zijn voorlopig aangeduid als Dipturus flossada en Dipturus intermedia. Deze laatste soort is zeer kwetsbaar voor overbevissing, want het dier is pas op een leeftijd van ongeveer twintig jaar geslachtsrijp en kan 2,5 meter groot worden. De kans dat het dier wordt gevangen voordat het zich heeft kunnen voortplanten, is dan ook zeer groot.

Als niet snel maatregelen worden genomen om de rog te beschermen, zal de vis zeer binnenkort uitsterven, benadrukt het Muséum national.
Bron: Belga

"For Your Taste Only", de eerste 100% BIOLOGISCHE KAASZAAK van Nederland vindt u in Amsterdam in de Maasstraat 118
For Your Taste Only heeft ruim 150 soorten biologische kaas in haar assortiment.

Bij ons kunt u ook terecht voor uw relatie- en kerstgeschenken. We hebben zo'n twintig verschillende geschenkpaketten samengesteld, waaronder een aantal wijn-kaaspakketten en bier-kaaspakketten.

For Your Taste Only is in de wijnwinkel van By the Grape Winery gevestigd als shop-in-shop. Niels Wallin, de initiatiefnemer van FYTO, merkt dat de klanten enthousiast zijn over de unieke combinatie.

www.foryourtasteonly.nl

Kiezen of Verliezen: Biodiversiteit te koop?

Wereldwijd wordt nu naar schatting zo'n 8 tot 10 miljard dollar per jaar besteed aan biodiversiteitbehoud. Dat is bij lange na niet genoeg. Ook behoud van biodiversiteit heeft een financieringstekort van vele miljarden! Er is dus meer geld nodig! Maar hoe komen we daar aan? Is dat een overheidstaak, of spelen bedrijven daarbij een rol?