Home Voedsel Ecologisch Start campagne ‘Duurzame vis op de kaart’

Start campagne ‘Duurzame vis op de kaart’

Vis eten in het restaurant, heerlijk! Maar nog lang niet alle vis die op de menukaart staat wordt verantwoord gevangen of gekweekt. Daarom start vandaag tijdens de Horecava 2010 de campagne 'Duurzame vis op de kaart'. Het Wereld Natuur Fonds en Koninklijke Horeca Nederland werken, samen met Stichting De Noordzee, Marine Stewardship Council, Fishes, Euro-Toques en Stichting Vis & Seizoen, aan de verduurzaming van het visassortiment in horecagelegenheden.

‘Duurzame vis op de kaart’ is een campagne voor én met de horecasector. Het doel is om meer duurzame vis op het menu in Nederlandse horeca te krijgen. Van horecabedrijven die meedoen vragen wij o.a. dat:

1. het MSC certificaat wordt behaald (www.msc.org/nl)
2. de vis op hun menukaart voor 30% uit MSC gecertificeerde vis bestaat
3. er zoveel mogelijk voor vis uit de groene categorie van de VISwijzer wordt gekozen (www.goedevis.nl)
4. altijd wordt gezocht naar de meest duurzame optie van gewenste vissoort
ernstig bedreigde vissoorten, als paling en blauwvintonijn, niet meer worden geserveerd
het personeel geschoold wordt in geven van informatie over (duurzame) vis op de menukaart.

Voor wie?
Alle horecagelegenheden in Nederland kunnen meedoen met deze campagne. Meedoen betekent meehelpen met de verduurzaming van het visaanbod in Nederland, door gasten te helpen te kiezen voor een verantwoord gevangen of gekweekte vis. Wie meedoet, krijgt een gratis training ‘vis en duurzaamheid, profiteert van alle aandacht die deze campagne genereert én maakt kans op de \'Duurzame vis op de kaart\'-award. Dus help de natuur onder water een handje en doe mee!

Waarom deze campagne?
De zee geeft ons al eeuwenlang een rijk en gezond natuurproduct, de wild gevangen vis. Ook in de horeca staat vis op het menu en consumenten genieten daar graag van. En dat willen we zo houden! De visvoorraden lijken misschien onuitputtelijk, maar schijn bedriegt. Het leven in zee wordt bedreigd door overbevissing en bijvangst. Ook gekweekte vis zorgt voor problemen voor het leven in zee.

Kijk voor meer informatie over de campagne op www.duurzamevisopdekaart.nl

De campagne ‘Duurzame vis op de kaart’ is een initiatief van: het Wereld Natuur Fonds (WNF), Marine Stewardship Council (MSC), Fishes, stichting Vis & Seizoen, Koninklijke Horeca Nederland, Stichting De Noordzee (SDN) en Euro-Toques.

 

AddThis Social Bookmark Button

Gerelateerde artikelen

"For Your Taste Only", de eerste 100% BIOLOGISCHE KAASZAAK van Nederland vindt u in Amsterdam in de Maasstraat 118
For Your Taste Only heeft ruim 150 soorten biologische kaas in haar assortiment.

Bij ons kunt u ook terecht voor uw relatie- en kerstgeschenken. We hebben zo'n twintig verschillende geschenkpaketten samengesteld, waaronder een aantal wijn-kaaspakketten en bier-kaaspakketten.

For Your Taste Only is in de wijnwinkel van By the Grape Winery gevestigd als shop-in-shop. Niels Wallin, de initiatiefnemer van FYTO, merkt dat de klanten enthousiast zijn over de unieke combinatie.

www.foryourtasteonly.nl


Haringstand stabiliseert; scholbestand ontwikkelt ..

Haringstand stabiliseert; scholbestand ontwikkelt zich goed. De druk van de visserij op de visbestanden in de Noordzee is in de afgelopen jaren afgenomen. Vooral schol heeft geprofiteerd van deze afname.

Lees meer...

Energiezuinig verbouwen extra aantrekkelijk gemaakt door overheid. Het aan brengen van energiezuinige verbouwingen is aantrekkelijker geworden door financiële steun van de overheid. Het bedrijf dat isolatie aanbrengt aan het dak, de gevel of de vloer mag een laag btw-tarief rekenen. Isolatieglas is te koop met subsidie.

www.subsidiewoningisolatie.nl
www.subsidiegevelisolatie.nl
www.subsidiedakisolatie.nl
www.subsidievloerisolatie.nl
www.subsidiedubbelglas.nl

Bekijk deze site op uw mobiele telefoon.
Gebruik de QR-Code.
Of surf naar: http://m.duurzaamverder.nl
buyanessaysonline.com